Dyslexi och digitala hjälpmedel

Some rights reserved by Janine

Jag får ofta höra att Mac inte fungerar för elever med dyslexi. Att de program som dyslektiker behöver finns inte för Mac. Det må ha varit sant, men jag skulle vilja påstå att det inte är så längre.

Jag har gett mig den på att ta kol på denna myt och leta efter alternativa hjälpmedel i en Windows-fri skola!

Jag undervisar själv i en liten undervisningsgrupp – Tunagruppen med elever som har svårt att nå kunskapsmålen för grundskolans kursplan. Gruppen är kommunövergripande, så jag träffar dagligen nio mycket trevliga och tappra kämpar som kommer från skolor från hela kommunen. Det är snarare regel än undantag att de har svårigheter med sin läsning på något sätt.

Dessutom har jag en tioårig son som nyligen fått diagnosen dyslexi.

Så jag har stött på en hel del specialpedagoger genom åren. Jag har stor respekt för specialpedagogernas arbete. De är duktiga, engagerade och visar ett brinnande engagemang för de elever de tar sig an. Men när det kommer till digitala hjälpmedel finns det ofta en stor osäkerhet kring vad som gäller. Rekommendationer kommer från de som gjort utredningen på eleven. Skolpsykologen får direktiv från logopeder från röst- och talvård, som i sin tur hämtar sina instruktioner från SKED (Skånes kunskapscentrum för elever med dyslexi). Och allt hamnar i knät på specialpedagogerna. De får en lista på program som ska installeras på elevernas datorer, men ibland är kunskapen om hur de ska användas bristande. Kanske beror detta på en digital osäkerhet. De flesta hjälpmedel som rekommenderas är dessutom anpassade till Windowsmiljö och fungerar inte på en Macdator.

Jag har som sagt bestämt mig för att räta ut begreppen, undersöka vilka hjälpmedel som finns till Macdatorer och vilka olika alternativ som finns. Det visar sig att här finns pengar att spara!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dyslexi och digitala hjälpmedel

  1. Pelle Sellgren skriver:

    besök min hemsida där skriver jag om hjälpmedel Mac är bäst för alla självklart även för dyslektikerna 🙂

    http://www.dyslexihjalpen.n.nu

Kommentera

