iDyslexia

Reading Daisy ebay.com

I min strävan att reda upp i härvan Dyslexihjälpmedel i skolan för oss med Mac har jag fastnat för användandet av iPad och iPod. Det har visat sig att dessa små apparater kan komma att bli utmärkta hjälpmedel för personer med läshandikapp. Det är appar utvecklade för att läsa DAISY-böcker, men även appar som hjälper till att anteckna, lyssna på text via talsyntes och översättningsappar om du har stavningsproblem. Jag tänkte gå igenom de appar jag hittar och beskriva dem i denna bloggen. Jag ska försöka att hitta dem på Android Market för att visa på alternativ, men eftersom jag använder Ipod och iPad kommer jag att fokusera på dessa.

Det finns redan nu ett par väldigt bra Daisyspelare som med fördel kan användas till en iProdukt.

För det första måste du skapa ett konto hos TPB.

För att kunna göra detta krävs att du har någon form läshandikapp – permanent eller tillfälligt. Du måste dessutom vara kopplad till en kommun som har anslutit sig till tjänsten. Då får du låna böcker från katalogen. Hör med ditt lokala stadsbibliotek eller skolbibliotekscentral om vad som gäller i din kommun. Själv ringde jag och bokade tid med en bibliotekarie, gick dit med min son och kunde efter ca 20 minuters föreläsning om upphovsrätt och förevisning om nedladdning gå där ifrån med tillgång till drygt 90 000 boktitlar för fri nedladdning åt min son. Det kallar jag samhällsservice!

Med konto hos TPB kan du ladda ner den svenskproducerade gratisappen Daisy reader, logga in och likt ett bok-Spotify lyssna på talböcker strömmande via internetuppkoppling.

Appen är fortfarande under utveckling, under våren 2011 var jag med som testanvändare och utvärderade betaversionen. Daisy reader finns även för Android.

Med appen InDaisy får man istället en mer traditionell Daisyspelare för iPod/iPad.

Den liknanar Emerson reader som jag demonsterar här bredvid. Appen kostar i dagsläget (okt 2011) 149:- Joachim Thornström har gjort två fina demonstrationer av hur den fungerar. InDaisy finns inte för Android.

Låt oss prova lite enkel matematik. En iPod Touch kostar på apple.se 1895:- En iPad kostar 4395:- Apparna kostar 0:- respektive 149:- det gör att vi får en mulitfunktionell daisyspelare för dryga två tusen kronor (inkl moms). Den billigaste Daisyspelaren som säljs via Frölundadata, Olympus DM5 3500:- (inkl moms). Vilken tror ni att eleverna helst vill ha?

Daisyspelare Olympys DM5
iPod Touch

Läs även Joachims inlägg om detta här.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar