E-textbok, en sorts e-bok…

Jag har lärt mig ett nytt ord idag. E-textbok.

En e-bok

Arbetet med att bringar reda i det här med att beställa inlästa läromedel börjar likna en följetong. Efter att nästan ha beställt skolavtal med Skolshoppen och äntligen kunna få tillgång till de läromedel vi behöver i Daisy-format dyker E-textboken upp.

Egentligen är det min kollega Matilda på skolbiblioteket som kommer med idén. Via TPB kan man ju beställa vissa läromedel, jag har dock konstaterat att utbudet är ytterst skralt – i Daisyformat! Däremot finns hela vårt SO-läromedel att låna två månader gratis i så kallad e-textbok! Vad är det?

Detta skriver man på TPB:s hemsida: E-textböcker finns inte för nedladdning. Man beställer via biblioteket och får en skiva hemskickad. Vissa förutsättningar finns dock:

  • Man har konstaterat läshinder
  • Man har en Windows PC med talsyntes
  • Man har ett program ”Textview” (går att ladda hem gratis från TPB)

Grundskolans läromedel som finns där kommer från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Jag ska inte säga för mycket innan jag har testat själv, men tyvärr tror jag inte att det kommer att motsvara våra krav. Främst därför att eleverna har svårt att acceptera talsyntes. Nog är de senaste talsyntesrösterna Emil och Elin bra, men det slår inte inläsningar av riktiga männinskor. Dessutom verkar det krävas en Windows PC och det utesluter ju oss. (Fast det tror jag inte på förrän jag letat själv…) Vi har i vilket fall som helst beställt hem en e-textbok för att testa. Jag återkommer!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till E-textbok, en sorts e-bok…

  1. Theza skriver:

    Jag är i stort behöv av att kunna läsa dessa i böcker i min IPad. Jag behöver följa med i texten när jag läser… Men så vitt jag förstår efter låååååånga eftersökningar går det bar i pc och inte till min iPad vilket är hopplöst, och hemskt!! Hjälp!!

  2. olst75 skriver:

    Hej Theza. Stämmer det att du har en massa e-textböcker som du vill läsa på iPaden? Det tror inte jag är möjligt. Jag har inte blivit så imponerad av e-textboken. Vet inte varför så mycket hjälpmedel ska se ut som Windows95? Det var svårnavigerat och har ett trist gränssnitt. Vilken typ av böcker söker du? Läromedel? Annars finns ju det mesta i daisyformat på TPB.

Kommentera

