Doktor, doktor

Veckans huvudperson har varit Dr Ruben Puentedura. Denna korta trinda man från University of Maine, USA har blivit en ikon och frontfigur för hur teknologi ska utnyttjas för att förbättra elevers kunskaper. Han har funnits med i programmet under veckan och även rört sig runt i korridorerna som en hustomte och med sin blygsamma framtoning delat med sig av sina djupa kunskaper.

Han är pappa till två modeller som beskriver hur teknink ska inkorporeras i undervisningen för att nå bästa resultet; SAMR-modellen och TPCK-modellen.
Puentedura betonar vikten av att inte bara slänga ut datorer till eleverna och sedan hoppas på att resultatet ska följa. Han har kunnat visa på att om tekniska hjälpmedel används på ett genomtänkt sätt förbättras elevernas resultat. Det handlar om att utnyttja teknikens möjligheter för att skapa uppgifter som triggar elevers förmågor på ett sätt som inte tidigare var möjligt.

Här finns en kort, bra sammanfattning av hans arbete, skriven av Charlotte Christoffersen på Pedagog Malmö.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Doktor, doktor

  1. Vilken fantastiskt vecka det varit! Jag är imponerad av Ruben, tänk att vara på resande fot 1/3 av året, möta tusentals människor som ställer liknade frågor och ändå ge sig tid att lyssna på dig & mig och svara som om det här var en unik fråga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s