BETT – What a show!

BETT-mässan - Olympia, Kensington, London

Väl i London på BETT kan det väl komma väl till pass att besöka själva mässan, kan man tycka. Men faktum är att det inte alls är en självklarhet. Det är många som säger att de är på BETT, utan att för den skull sätta sin fot i mässhallarna. Många företag och organisationer arrangerar nämligen seminarier, workshops och studiebesök på andra ställen i London under mässdagarna. Dessa program kan te sig så intressanta och intensiva att man helt enkelt prioriterar bort ett besök på själva mässan. Jag har ganska lätt att förstå dessa människor.

Det kan nämligen inte sägas tillräckligt ofta: Det handlar inte i första hand om tekniken, det handlar om hur den används och hur vi i skolan kan utveckla en syn på lärandet som kan möta en föränderlig värld i snabb utveckling.

Det handlar om att göra undervisningen relevant för eleverna, att de känner att det som händer i skolan är på riktigt och faktiskt hänger samman med resten av världen utanför skolväggarna. Vi måste göra lärandet lustfyllt och låta elevens alla intelligenser få blomma. Att få dem att inse att det är i mötet med andra personer som verkligt erfarenhetsutbyte sker.

Och här är tekniken inte bara en hjälp, det är en förutsättning.

Så jag är faktiskt mer lockad av att träffa och lyssna på människor som har detta som gemensamt mål, än att irra runt i en kakafonisk sörja av uppmärksamhetssökande montrar som med ett ca 90 dB konstant brus (jo, jag kollade med Arbetsmiljöverkets buller-app), och ett blinkblink kan driva vem som helst till ett epileptiskt anfall. Själv fick jag, efter en halvtimme i denna miljö ett mycket märkligt symptom av krympande synfält och blixtar framför ögonen. Ytterst obehagligt och mitt besök blev ganska kort.

Jag inbillar mig att om man ska få något ut av mässan är det bra att veta vad man letar efter och sedan försöka söka upp det. Då kommer du också att springa på några små russin i kakan. Jag hann leta upp Claro software, som gör WordRead Plus (talsyntes) för att höra om de kommer att förbättra funktionaliteten i Macens egna ordbehandlare Pages. (Den fungerar nämligen bättre i Word än i Pages och det tycker jag är synd eftersom Pages är så trevligt att arbeta i.) Väl där stötte jag på denna fantastiska lilla trollstav till penna. Tänk vad teknik kan vara till hjälp!


Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

