iPad som stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter

Google Goggles

I måndags var jag på besök på Källebergsskolan i Eslöv. Jag var där för att prata om hur digitala hjälpmedel kan användas för elever med läs- och skrivsvårigheter, ett ämne som kommit att hamna mig varmt om hjärtat. På plats fanns lärare från skolan och rektorer från kommunen.

Jag började med att visa de grundläggande digitala hjälpmedel som alla elever med dyslexidiagnos får ålagda att ha i skolan. Jag vet att kunskapen om dessa hjälpmedel är ganska varierande på skolorna och därför blev det en basgenomgång om dessa hjälpmedel:

Jag slog också ett slag för TPB:s katalog för nedladdning av Daisyböcker och berättade hur vi skrivit avtal med Inläsningstjänst för att kunna erbjuda läroböcker i Daisyformat till alla elever som behöver det. Eftersom vi arbetar med Mac visade jag de program som finns anpassade till just detta operativsystem. Jag vill ju gärna bidra till att slå hål på myten att Mac inte fungerar för elever med särskilda behov.

Prizmo

Efter denna basgenomgång gick vi över till att titta på iPad som hjälpmedel. Vi hittar både talsyntes och daisyspelare till iPad/iPod Touch. Dessutom finns det en massa andra godbitar. Ett exempel är Prizmo, en OCR-läsare med talsyntes. Om man fotograferar av en sida i en bok kan man få bokstäverna omvandlade till redigerbar text. Det finns en talsyntes som läser upp vad du precis fotograferat och du kan få texten översatt till olika språk. Slutligen går det att exportera texten till din Dropbox eller din Evernote. Genialt, enkel och smart. I dagsläget är kameran lite för dålig i iPad/iPod Touch, men i en iPhone 4 fungerar det utmärkt. Vi får hoppas att iPad 3 som ska släppas i vår har en kamera i kvalitet med iPhone. 

När jag var på BETT-mässan i London lyssnade jag på en brittisk pedagog (David Kirtian) som pratade om Learning diary podcasts. Han visade hur man med en iPad och apparna iMovie och Skitch i kombination kan skapa verktyg för dokumentation och reflektion i bild och ljud. Plötsligt har startsträckan från idé till full produktion blivit i princip noll. Det blir så enkelt att tekniken inte är ett hinder, bara en möjlighet. Detta testade vi i Eslöv. Filmen jag skapade mitt under föreläsning blev kanske ingen Oscarsvinnare, men jag tror att jag fick fram min poäng ända.

Det är viktigt att låta alla elever få ett sätt att uttrycka sig, inte bara genom det skrivna ordet utan genom ljud, bild och tal. Den möjligheten finns nu.

iMovie på datorn är lite knepig att lära sig, man måste över en tröskel innan man känner att man hjälpligt behärskar programmet. Då är det i och för sig lättarbetat och har oändliga (?) möjligheter. iMovie på iPad (och iPod Touch) är däremot avskalat och saknar funktioner från sin storasyster. Det är däremot underbart lättarbetat, intuitivt och vansinnigt roligt! 

Här är filmen vi gjorde:

Min keynote från Eslöv

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till iPad som stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter

  1. Ping: Ipad i skolan | Ipad-bloggen

  2. Daniel Hellgren skriver:

    Jag såg också David K:s filmimprovisation inför publik i London och tänkte ”Det skulle man våga testa.” men har ännu inte vågat. Du vågade och lyckades! Snyggt.
    – Daniel Hellgren, Malmö

  3. Sussie Olofsson skriver:

    En suverän blogg! Värd hur många poäng som helst för föräldrar som har barn med läs- och skrivsvårigheter! Du gav mig inspiration att skriva in exemplet om kompensation vid just läs- och skrivsvårigheter när man har dolda funktionshinder i form av störningar inom området känsel!
    Tack för en mycket väl genomarbetad blogg!

    Själv har jag inte riktigt börjat gilla wordpress ännu – men jag lär mig väl snart när jag får tiden – så jag håller mig till blogspot så länge!

    Fortsätt sprida dina enorma kunskaper och lycka till!

  4. Anne-Marie Pamp skriver:

    Jag tycker också din blogg är suverän! Det ska bli kul att ses på fredag, för jag tror att det kan bli nya, enklare lösningar för ”mina” elever!
    Anne-Marie

Kommentera

