Inbyggd talsyntes, bättre än jag trodde!

Inbyggd talsyntes i iPad
De senaste dagarna har jag lärt mig två stora nyheter om inbygd talsyntes i OSX 10.7 och iOS5. I Johanna Kristenssons blogg Logopeden i skolan hittar jag massor med matnyttig information. Där berättade hon om den inbyggda talsyntesen i iPad/iPhone och iPod Touch. Genom en enkel inställning (Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Tala markering) är det enkelt att få texten uppläst av en bra talsyntes.

När text markeras får du nu ett val till, förutom kopiera. Du får även Tala.

Johanna berättar om en work-around för att få pdf-filer upplästa i paddan. Det går nämligen inte i nuläget.

Inbyggd talsyntes i Macen
Nästa nyhet visade mig Mattias Thorsen, IKT-pedagog i Staffanstorp när jag var där berättade hur vi arbetar med  läs-och skrivhjälpmedel för Mac på Tunaskolan.

Jag har alltid sagt att den inbyggda talsyntesen på datorn inte fungerar för vanligt skolbruk. VoiceOver är en skärmläsare anpassad för synskadade. Den läser mer text än vad man som elev med läshinder behöver.

Men, visade det sig det går att slå på samma funktion på datorn som på paddan – utan att sätta igång VoiceOver: Läs upp markerad text.

Gör såhär:
Välj Systeminställningar > Tal > Läs upp markerad text när tangenten trycks ned (och här kan man välja ett eget kortkommando).

Detta är mycket smidigare än att behöva starta upp ett talsyntesprogram (ex WordRead Plus). Markera text och tryck ditt kortkommando! Detta fungerar bara på svenska om du har OSX 10.7 (Lion) eller senare. Första gången måste du också hämta de nya rösterna. Det gör du via Systeminställningar > Tal. Passa då på att hämta röster för andra främmande språk som eleven kan ha nytta av.

Har vi då köpt en dyr talsyntes i onödan? Nja, WordRead Plus innehåller många funktioner som saknas i den inbyggda. T ex uppläsning av bokstavsljud, ord och mening medan man skriver. Eller funktionen Spara ljud som gör att du kan spara kopierad text som en ljudfil. Dessutom märkte jag att WordRead Plus hade fått tillskott av två nya röster, Alva och Oskar. De hade jag laddat ner via VoiceOver!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inbyggd talsyntes, bättre än jag trodde!

  1. Ping: Reda i talsyntesen « olst75

Kommentera

