Edcamp – en pedagogisk knytis


Edcamp Öresund

På Malmö högskola träffades igår ca 40 pedagoger, mestadels från Helsingborg-Lund-Malmöregionen (en gäst från Stockholm och en från Köpenhamn!) för att diskutera skola, skolutveckling och digitala redskap för undervisning. Edcamp är en sorts knytkonferens, en pedagogisk picknick där var och en tar med sig sitt engagemang, sin kunskap och sin nyfikenhet. Det blir en härlig mix av seriös opretentiös diskussion under någorlunda strukturerade former. Tänk dig en konferens som bara består av de spännande diskussioner som uppstår på fikarasterna! Det hela beskrivs bra på Edcamp Sveriges hemsida

Kvällen var uppdelad i tre halvtimmespass och sju numrerade bord var uppställda. På tavlan fanns The Grid, en tabell med tomma rutor där var och en som kände för att diskutera ett ämne kunde skriva upp vad de ville prata om.

 Min kväll bestod av diskussioner kring Elevlärspridare, iPads som digitalt hjälpmedel (jo, det ämnet hade jag själv valt) och en till en-satsningens för och nackdelar.

Vad kan man då få ut av en så sönderstyckad kväll? Blir det inte lite snuttifierat och sönderhackat? Inte alls! Edcamp är möten med intressanta människor, spännande diskussioner och små frön till idéer som kanske kan växa och bli något stort.

När Fäladsgårdens lärspridare Åsa Hellgren och Carina Hinn berättade om sin idé om elevlärspridare föddes tanken på att skapa ett nätverk av engagerade elever inom kommunen som kan fungera som katalysatorer i klassrummen, genom större engagemang och djupare kunskap om digitala redskap. Samarbete har inletts mellan skolorna!

Ett förtydligande: Lärspridare är ett begrepp som används inom Tänk Oms utbildningar av pedagoger. Tanken är att det på skolan finns ett par lärare som fått utbildning och som kan fungera som inspiratörer för sina kollegor och stötta dem i arbetet med skolans förändringsarbete.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Edcamp – en pedagogisk knytis

  1. neuropedagogen skriver:

    SKOLAN SKÖTER SIN ROLL
    Jag gillar att skolan är aktiva i ett förändringsarbete och önskar, av hela mitt hjärta, att även sjukvården skall ”haka på” samma linje och inleda ett förändringsarbete inom psykisk hälsa bland barn och unga där man öppnar upp för den dagliga kostens (diet), rörelsens och kompensationens betydelse!
    JAG KOMMER ATT JUBLA!
    Den dag som sjukvården inser att de har en stor roll att spela vad gäller bedömning inför speciellt behov av kompensation genom skriv- och läshjälpmedel kommer jag att jubla! Sjukvården har ett ansvar att ta tag i och bör inte, som de gör i dag, lägga över allt ansvar på pedagoger och assistneter m.fl. i skolan!

  2. olst75 skriver:

    Visst är det härligt med förändringsarbete och lust för utveckling. Detta är dock inget symptomatiskt för skolan, det är bara att följa den allmänna debatten kring skola som pågår, där agendan och nivån är satt vår skolminister. Då är det extra roligt att hitta en växande rörelse av motkraft, som vägrar acceptera den bild som ges av skolan i media och politik. Det är denna kraft som gett mig en ny skjuts i min lärargärning och ökat min yrkesstolthet. Hoppas att du kan hitta samma kraft inom vården!

    • neuropedagogen skriver:

      Genom ”Nätverket för Friskare barn och unga NU!” på Facebook hoppas jag att vi kan finna denna kraft inom vården – vi är snart 200 medlemmar där! Jag ser fram mot en växande rörelse av motkraft som vägrar acceptera den bild som i dag ges av vården (psykiatrin) om bland annat orska till minnes-, koncentrations-, läs- och skrivsvårigheter!

      Tack för din härliga blogg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s