Reda i talsyntesen

Klicka på bilden för testunderlag

Talsyntes till iPad är ett viktigt steg för att personer med läshinder ska kunna använda iPad som ett fullgott hjälpmedel. Och talsyntes finns, det finns mängder med appar som erbjuder olika tjänster för syntetisk uppläsning av text.

Jag har testat följande produkter:

Mina test är på inget sätt vetenskapliga eller kanske inte heller särskilt systematiskt utförda. De är i första hand gjorda för att jag själv ska kunna bringa reda i alla dessa talsyntesappar jag skaffat. Logopeden i skolan har redan recenserat dem i sin blogg (jag länkar till dem ovan) , men jag försöker här sammanställa dem för att kunna ge en överskådlig bild av (delar av) utbudet.

Slutsats: Att den inbyggda talsyntesen är bra och räcker långt. Fördelen är främst att den finns tillgängling där du behöver den. Markera texten du vill ha uppläst, och texten läses upp. Man behöver inte tänka på att öppna separata appar. Det behöver inte vara svårare än så!

Nackdelen är att det bara finns en röst att välja på och den håller inte toppkvalitet. Texten som läses upp markeras inte heller efterhand. Och den klarar inte att läsa pdf-dokument. En annan, inte helt oviktig detalj är att det på iPaden är ganska bökigt att markera text. Här hoppas jag på en förbättring i kommande iOS-uppdateringar. En vink om vad som kanske kommer kan man se i denna film från ipadjailbroke.com.

Vilken talsyntesapp är då bäst?
Generellt tycker jag att de har varit lite svåra att lära sig, många av dem har ett lite omständligt gränssnitt och jag har faft svårt att förstå hur jag ska läsa externa dokument. När man väl satt sig in i hur de fungerar är det en som sticker ut: Voicedream Reader. Allt du vill få uppläst, websidor eller dokument omvandlar VDR till ett eget format där texten läses upp med ordmarkering. Den fungerar offline, något som inte tuffaste konkurrenten Knowtilus Pro gör. Priset på VDR är bra. 22:- + 7:- för en röst.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

