Podcast i Garageband

Flickr: Some rights reserved by Five Wun O Clothing

Fick ett uppgrag: En klass har i uppgift på svenskan att göra ett sommarprogram. Alltså ett sådant där pratprogram med musik som förgyller P1 under sommareftermiddagarna. Mitt uppdrag: att berätta hur de ska lösa uppgiften tekniskt.

Två svårigheter att lösa inser jag direkt:

  1. Upphovsrätten kommer att hindra elevernas lust och motivation till uppgiften.
  2. Garageband är nog det jag borde använda, men jag har ju för sjutton aldrig begripit mig på programmet.
För, visst kommer eleverna att vilja spela sina favoritartister i ett radioprogram där de helst ska öppna sina hjärtan och berätta om sina innersta tankar. Jag börjar fundera, får man inte använda delar av låtar? Typ 15 sekunder? Jag frågar runt på sociala medier och får hjälp från både vänner och experter. Men utan ett MiM-avtal får vi inte använda kommersiell musik alls. Jag känner till Jamendo, en fantastisk site, men att hitta något där kräver tid. Vill du dessutom illustrera en berättelse om en lycklig sommar med Håkan Hellströms Mitt Gullbergs Kajs Paradis så letar du förgäves.
Och Garageband… Det lär vara ett fantastiskt program, men jag har inte haft tillräcklig motivation att sätta mig in i det, verkar fackmannamässigt och svårt.
Men innan jag bestämmer mig för gratisprogrammet Audacity kollar jag in några Podcast Tutorials på Youtube.
Sedan är jag helt såld!
Prövar själv att läsa in mitt blogginlägg från SETT, använder mig av det ganska digra bibliotek av Jinglar i Garageband och vips, har jag fått ihop ett fyra minuter långt Sommarprogram med korta musiksnuttar i många musiksmaker. Detta var riktigt kul. Och enkelt! Inget lullull, bara tal och lite musik – ett perfekt redskap för klass 8B och deras Sommaruppdrag!
Nästa steg är dock att vi måste lära eleverna hur man uttrycker sig i en talad och inspelad redovisning. Det är ett helt annat sätt att uttrycka sig och sätter nya förmågor på prov. Men det är inte min uppgift denna gång!
Resultatet publicerar jag på Soundcloud.com.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

