skolappar.nu – En pedagogisk kompetensutveckling

Idag var det så dags. Skolappar.nu har lanserats efter långt och intensivt förarbete. Själv kom jag med i början av juni, då sajtens skapare och initiativtagare Joachim Thornström kontaktade mig och undrade om jag ville vara med i ett team av pedagoger som skulle recensera appar, kopplade till styrdokumenten. Jag tyckte det verkade vara ett spännande och angeläget projekt och kände mig hedrad av frågan.

Ännu mer smickrad blev jag när jag insåg i vilket fantastiskt sällskap jag hamnat i! Anki Demred Klinga, Annelie Médoc, Ulrika Jonson, Lena Gällhagen och Marie Andersson var också inbjudna och hade tackat ja!

Mycket kan sägas om själva sajten; att den är sanslöst genomarbetad, att det tar 3-6 arbetstimmar att skriva en recension och att Joachim är en mycket uppmuntrande, noggrann och kvalitetsmedveten arbetsledare. Han har skickligt använt sitt nätverk av kompetenta personer och har kopplat grymt duktiga apputvecklare; Daniel Wieselberg (PappasAppar) och Jens Ode (HappiPapi) till projektet.

Det faktum att Skolappar har haft långt fler besökare under första dygnet, än jag har haft under ett år säger väl något om sajtens enorma förväntningar (och visar också naturligtvis på min lilla obetydlighet i bloggosfären. :-))

Men det som gjort störst avtryck i mig är den enorma hängivenhet och det intresse som funnits i gruppen. Och hur vi funnit en mycket välfungerande kanal via en sluten facebookgrupp. Trots att många av oss aldrig någonsin träffats har vi kommit varandra väldigt nära i ett engagemang som smittat och inspirerat!

Vi har diskuterat sajtens upplägg, rubriker, färgval och var sökrutan ska ligga. Men framför allt har vi vänt och vridit på formuleringar i syftestexter och förmågors betydelse i läroplanen. Tid har inte givits utan tagits. På fredagskvällar med familjen vid tv:n har iPaden funnits tillgänglig för att diskutera Lgr11 (Fångarna på Fortet kräver ingen större koncentration för att hänga med i). Och på lördagsförmiddagar vid handbollsplanen har diskussionen fortsatt. Somliga skulle kanske kalla det besatthet – jag kallar det ett brinnande intresse för sitt yrke.

För att lite illustrera detta delar jag med mig av ett brottstycke ur den flera månader långa konversation som vi haft. Femton minuters diskussion någon timme före midnatt i slutet av juli.

Utdrag ur Facebook-konversation.

Tack Joachim, för att du gav mig möjlighet att få vara med på detta spännande projektet. Det arbete du gjort överträffar det mesta. Och tack alla i skolappargänget: Lena, Marie, Annelie, Ulrika, Anki, Daniel och Jens. Ni har alla hjälpt mig att utvecklas i min yrkesroll.

Och det är ju inte över nu, det har ju precis börjat!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till skolappar.nu – En pedagogisk kompetensutveckling

  1. Annelie skriver:

    Ja, det har verkligen varit kul att jobba ihop. Tänk att vi som inte har setts live hela gänget, ändå kan samarbeta på det här viset. Och den här fb-diskussionen hade vi dessutom på mig födelsedag! Mitt i natten! Är vi helt tokiga eller? Nej, bara engagerade 😉
    Annelie

  2. Ulrika Jonson skriver:

    Ett stort varmt innerligt tack för att du sätter ord på den passion för lärande som finns i Skolappar-gruppen – det känns som om vi är arbetskamrater 🙂 / Ulrika J

  3. Cecilia Zock skriver:

    TACK!!!!

  4. Ping: Skolappar firar 1 år!

Kommentera

