Taggad på nätet

Under våren har det förekommit några fall av nätkränkningar bland eleverna på Tunaskolan. Framför allt har det varit sajten ask.fm som varit arenan för dessa otrevligheter. Skolan har ju naturligtvis en likabehandlingsplan som träder i kraft när någon utsätts för kränkningar, men eftersom detta skedde digitalt landade det i knät på mig. Frågorna blir av teknisk art. Kan man ta reda på vem som skrivit? Går det att spåra inlägg som någon skrivit på nätet?

Panelsamtal

Det visar sig ganska knepigt. Här måste rättsapparaten kliva in. Om händelsen polisanmäls ökar möjligheterna att leta upp IP-adresser eller MAC-adresser.

Då är det istället viktigt att skolan agerar förebyggande och arbetar med värdegrundsfrågorna. Det är det som är vårt uppdrag – inte att agera poliser.

Frågan var då hur man når 300 elever från åk 6-9? Hur kan man lyfta frågan för många samtidigt som det känns relevant och eleverna känner delaktighet? Att ha storföreläsning känns inte som rätt sätt att få engagemang. Och vem skulle föreläsa? Polisen? Rektor? Jag?

Resultatet blev istället ett panelsamtal med representanter från flera olika kategorier. Polis, psykolog och naturligtvis elever satt på scen och svarade på frågor som ställdes av två moderatorer. Det var en kombination av frågor som förberetts i förväg, men även frågor direkt från publiken. Vi hade öppnat en kanal för frågeställningar – ett webbformulär där eleverna fritt kunde ställa frågor som vidarebefordrades till panelen av moderatorerna.

Samtalet pågick i 45 minuter och efter det gick eleverna med sina mentorer till klassrummet och fortsatte diskussionen i 30 minuter. Vi hade förberett ett antal diskussionsfrågor som stöd.

Personligen kändes det viktigt att inte stämningen blev allt för negativ. Det gäller att se saker i sitt rätta perspektiv. Visst förekommer det nätmobbing och andra tråkigheter, men som motpol kan man lyfta massvis med exempel på motsatsen, hur nätet används som kanal för att stärka och uppmuntra varandra. Därför inledde jag samtalet med en kort introduktion där näthatet sattes i relation till #nätkärlek som är en stark motreaktion till  senaste halvårets medialt uppmärksammade händelser (t ex Instagramupploppen och näthatsinläggen i samband med Uppdrag granskning). Men även Gilla-kulturen och Dela-med-sig-kulturen är exempel på hur man använder nätet för att stärka och uppmuntra varandra. Elza Dunkels har varit en stor inspirationskälla i detta.

Resultatet blev bra, panelen skötte sig utmärkt och eleverna var engagerade. Nästa gång vi gör det ska vi tänka på att ta upp fler frågor från publiken, det var lite svårt att hinna med alla. Vi ska dessutom förlänga tiden i klassrummen, 30 minuter blev lite kort. Vi har dock försökt att svara på alla frågor som kom upp via den blogg som vi skapade till detta tillfälle. http://taggad.moobis.se

Intresset från andra skolor har varit ganska stort i samband med att jag presenterade vår idé på ett skolledarforum för rektorerna i kommunen. Jag delar gladeligen med mig av våra erfarenheter om någon vill kopiera vårt upplägg. Sharing is caring! ❤

Advertisements
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s