Nätetik 2.0

Mentimeter

I våras hade vi ett antal fall av nätkränkningar. En tråkig verklighet som tyvärr gör sig påmind med jämna mellanrum. Vi valde, som ett led i likabehandlingsarbetet att samla alla elever till ett panelsamtal. Jag har berättat om detta i ett tidigare inlägg. Detta var ett försök att nå ut till så många elever som möjligt för att lyfta frågan till diskussion och ge dem redskap att hantera kränkningar om de drabbats.

Nu har höstterminen kommit igång igen på allvar och ask.fm hamnar återigen på tapeten. I två högstadieklasser har elever fått kränkande kommentarer. Jag och min kollega Anja har då blivit tillfrågade om vi kan komma till dessa klasser för att prata nätetik. Det gör vi gärna. Inte för att utreda specifika händelser, utan för att lyfta diskussionen om hur eleverna vistas på nätet. Och det blir bra samtal. Detta är ett ämne som engagerar och berör.

Vi la upp samtalet genom att först låta eleverna svara på sex frågor anonymt kring deras närvaro i sociala medier. Vi använde oss av verktyget mentimeter.com, ett fantastiskt enkelt redskap för snabba svar från åhörarna. Dessa svar använde vi som underlag för de diskussioner som senare följde.
Efter mentimeterundersökningarna presenterade vi en Todays Meet där vi lät eleverna diskutera kring frågan vad de skulle göra om de, eller någon kompis drabbades av nätkränkningar. Todays Meet är en gratis nättjänst där det går att lägga upp ett tillfälligt mikroflöde, ett sorts avgränsat mini-Twitter där man på max 140 tecken kan göra inlägg. Vi uppmanade eleverna att vara anonyma. Detta lite för att provocera fram de som lockas att utnyttja anonymiteten till att tramsa och inte hålla sig till ämnet. Det är nästan alltid någon som gör och det ger utmärkt underlag till diskussion kring vad man vågar göra under skydd av anonymitet.

ask.fm

ask.fm

De flesta av eleverna kunde komma med kloka förslag på hur man ska agera. Stor tilltro ges det egna nätverket av kompisar och vuxna i sin närvaro som man i första hand skulle välja att anförtro sig till. Samtalen som följer blir viktiga och lärorika för både elever och vuxna. Vi avslutade med att uppmuntra till lite anonym nätkärlek istället, via den fantastiska siten anonymnatkarlek.se där man kan skicka anonyma hyllningsmail till personer som man tycker om eller beundrar.

Efteråt bad vi de elever som inte kunnat hålla sig till ämnet i vår Todays Meet att stanna kvar i klassrummet. Det handlade inte om utskällning eller reprimander, utan om ett samtal. Stor respekt för de elever som verkligen stannade kvar och vågade stå för vad de gjort!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s