Nyheter i appen iMovie

Som recensent i Skolappar känner jag mig just nu lite drabbad av stora app-uppdateringar som kräver lite översyn av recensionerna. I och med Apples iOS7 och OSX Mavericks har det hänt mycket med både funktion och utseende.

Men missförstå mig rätt. Jag är barnsligt förtjust i uppdateringar och kastar mig över dem utan eftertanke om att kanske vänta och undvika barnsjukdomar. Jag gillar helt enkelt utveckling och blir nyfiken på förändring.

iMovie är en app som jag recenserat i Skolappar.nu och gett högsta betyg. Det är en fantastiskt bra nybörjar-app för filmredigering – ett perfekt allt-i-ett-verktyg att sätta i händerna på vilken klass som helst. Ett problem har varit att man ganska snabbt har känt sig begränsad, det har helt enkelt saknats funktioner även för en ganska ovan användare.

I version 2.0 har man gjort ett par riktigt bra förbättringar av funktionaliteten och jag har försökt att lista dem:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Startsidan:

Förutom att lista projekten du gjort finns här även Filmer (listar iPadens filmer från kamerarullen) och Bio – en plats att samla färdiga filmer för visning i iMovie.

Trailer:

  • Trailerfunktionen har fått några nya teman: Indie, Växa upp och Familj

Redigering:

  • Byt plats på Förhandsgranskningsfönstret och Mediebiblioteket genom att dra med fingret längs menyraden i skärmens övre hörn.
  • Det går att lägga bild-i-bild: ett filmklipp inuti ett annat, man kan lägga bild-vid-bild: två klipp intill varandra, samt bild-på-bild: ett klipp ovanpå ett annat. Markera klippet i mediebiblioteket och dutta på de tre punkterna.
  • Inga ”dubbeldutt” längre. Genom att markera klippet får du välmöjligheter i menyraden i botten av skärmen.
  • Spela upp i Slowmotion genom att ändra ett klipps hastighet. Kan av någon anledning bara göra klippet långsammare, inte snabbare.
  • Det går nu att zooma i videoklipp
  • Fler animerade bildövergångar. Övergångarna illustreras även med ljudeffekter.
  • Det går att duplicera klipp.
  • Temamusiken behöver inte längre ligga i bakgrunden över hela klippet. Det går att dela bakgrundsmusiken och byta till en annan melodi. Det går också att koppla loss bakgrundsmusiken och lägga i ”förgrunden” så att den kan redigeras som vilket ljudklipp som helst.
  • Det finns fler valmöjligheter för att lägga titeltext i klippet. Förutom tematexterna finns åtta animerade textremsor att välja mellan. Dessa kan placeras centrerat eller nertill.

Detta är de nyheter jag har hittat. Kanske någon där ute har hittat fler. Då vill jag gärna veta det – kommentera nedan så kompletterar jag.

Jag arbetar på en ny instruktionsfilm innan jag kan uppdatera recensionen på Skolappar. Håll till godo med detta så länge!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyheter i appen iMovie

  1. Malin christoffersson skriver:

    Hej! Jag har nyss laddat ned appen och får inte funktionen bild på bild att funka. Har försökt som du skriver att dutta på de tre punkterna längst ned till höger i appen, men får då bara upp olika filter. Är i behov av denna funktion för att tex täcka en intervju med klippbilder och det vore bra om det gick att göra i appen, kan du hjälpa mig med nåt tips? Tack på förhand! Malin

Kommentera

