Denna lilla instruktiva berättelse har jag skrivit för att på något sätt hjälpa mina kollegor att förstå den sanslösa härva av inloggningar som drabbar anställda i Lunds kommun.
Ture Tuna är en 53-årig engelsklärare på Tunaskolan i Lund. Han har en MacBook som han fått av sin arbetsgivare som han använder dagligen, både i arbetet och privat hemma. I hans arbetsrum står en gammal PC som han ibland loggar in på för att betala fakturor i Raindance.
Ture har tidigare haft ett användarnamn: tutu01. Detta upphör att gälla i sommar. För ett halvår sedan fick han ett nytt användarnamn (BK5) för att logga in på skolans PC. Det består av sex siffror: 012345
Ture har ett grundlösenord som han fått av kommunen. Med det loggade han in på PC:n första gången. Det består också av sex siffror: 778899 Han har bytt lösenord några gånger, men det går alltid att återställa till grundlösenordet.
Innan sommarsemestern tar Ture reda på några saker, som han skriver på en lapp och lägger i sin väska:
- Han testar att logga in på en PC på skolan. Han använder då sitt användarnamn 012345 och ett lösenord som han bytt till för länge sedan: turehar1katt
- Hans kollega Martina Mårtensson kom inte alls ihåg sitt lösenord till PC:n. Då tipsade Ture henne att ringa Servicedesk (5019) och be om ett nytt lösenord.
- Han tar också reda på sitt grundlösenord. Eftersom han har glömt det kontaktar han expeditionen eller IKT-pedagogen som kan ta reda på det.
Sedan tar han ett välförtjänt sommarlov!
E-posten
Under sommaren får Ture ett infall att kolla sin mail från hängmattan. Han öppnar sin Mac och klickar igång Mailprogrammet (Frimärket). Han märker då att det inte fungerar – den frågar efter lösenordet till mailkontot. Han testar då att skriva in lösenordet han använde för att logga in till skolans PC: turehar1katt. Det fungerar.
Ture inser att kommunen nu har gått över till Office365 istället och blir nyfiken. Han öppnar Safari och skriver in adressen outlook.com/utb.lund.se
I inloggningsrutan skriver han in samma inloggningsuppgifter som till skolans PC:
- användarnamn: 012345
- lösenord: turehar1katt
Han kommer in och börjar utforska nyheterna i Office365. Hans epost-adress är dock samma som tidigare: tutu01@utb.lund.se eller ture.tuna@utb.lund.se. Båda adresserna funkar ju!
It’s Learning
Augusti kommer och strax innan sommarlovet slutar vill Ture gå in på It’s Learning för att kontrollera om det finns någon ny information om uppstartsdagarna. Han märker att han inte kan logga in på It’s Learning trots att han fyller i sina uppgifter rätt. Han drar sig till minnes någon information från juni månad och letar upp en komihåg-lapp i sin väska. Där står det att den 5:e augusti återställdes alla användarnamn och lösenord – både för lärare och elever.
Han testar då att logga in med sitt nya användarnamn och sitt grundlösenord:
- användarnamn: 012345
- grundlösenord: 778899
Han kommer in och läser att den minsann är internat de första dagarna!
Trådlöst nät (Wifi)
När Ture kommer till skolan första dagen märker han att han inte kommer åt nätet på sin MacBook som han brukar. Han minns då att användarnamnet även där skulle ändras.
När rutan med inloggning till LND_Elev1-1 dyker upp använder han inloggningsuppgifterna till PC:n.
- användarnamn: 012345
- lösenord: turehar1katt
Nu fungerar nätet och Ture kan komma åt sin mail och informationen på It’s Learning.
Han suckar lite och börjar lägga upp planeringen inför ett spännande läsår!