BETT 2014: Nätverkskunnighet

medium_4499404

photo credit: GustavoG via photopin cc

Vygotskij säger att lärande sker i en social kontext och Dylan Wiliam framhäver kraften av lärandet när elever lär av varandra. Anne-Marie Körling säger: Vi är alltid i relation. Vi blir inte till utan andra människor.

Givetvis är det på detta sätt med vuxna så väl som barn. Visst är det så att föreläsningar från kloka människor kan ge inspiration och idéer, men det är i mötet och i samtalet med andra människor som verklig utveckling sker. I kommunikation.

BETT-resan är en optimal plats för detta. Atmosfären i London, isoleringen långt hemifrån, dynamiken i den massiva grupp människor av hundratals pedagoger, stämningen av positiv förändringsvilja, arrangemangen som koncentrerar både människor och tankar- allt detta gör att man lever i en bubbla under veckan av samtal, diskussioner, nya människor och tankar.

Lägg till detta olika sociala nätverk, där flyktiga kontakter tidigare gjorts som nu katalyserar och möjliggör fördjupade möten med människor med samma mål och fokus: En skola i förändring.

Genom begreppet MIK (Media- och kommunikationskunnighet) diskuterade Bonnie Stewart, en pedagog och debattör från Kanada hur nätverkskunnighet är och kommer att bli en allt viktigare förmåga. Vilket ansvar har skolan i att förbereda eleverna för detta?

image

Bonnie Stewart ”Being of the Web”

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

BETT 2014: Datorn är död, länge leve lärplattan

IMG_0028

Helen Johnson från Apple lyfter fram iTunes U (bild Anja Ritzau)

Vad väljer Apple, världens mest inflytelserika företag inom digital teknik i utbildningen att lyfta fram när man träffar skolledare från hela Europa en hel dag i januari 2014?

Under en heldag trummade Apples välorganiserade maskineri ut sin mission till hundratals inbjudna skolledare i samband med BETT-mässan i London. Det är ett slipat event där teknikstrul inte förekommer och där Apple-TV, en liten svart puck spelar en viktigt roll.

Mest anmärkningsvärt är kanske det som inte nämns. Datorn. Under hela dagen lyser den med sin frånvaro och berörs inte i något sammanhang.

Det är iPaden som är skolornas främsta pedagogiska verktyg. Detta är helt uppenbart Apples budskap. Fokus ligger också på pedagogiken och undervisningen. Tekniken förutsätts finnas och istället får vi se och prova hur appar används (vi har naturligtvis fått låna en iPad under dagen) och skolledare berättar sina resor i att transformera sina skolor – genom tydliga visioner, handlingsplaner – och iPads.

Apple lyfter givetvis fram sina egna appar. De produktiva apparna i deras iWork och iLife serier, men framför allt är det en tjänst som nämns i föredrag efter föredrag. iTunes U.

iTunes U är en bank av kurser upplagda av utbildningsinstitutioner från hela världen. Det är naturligtvis mest på engelska, men via webbverktyget iTunes U Course Manager kan man själv producera egna kurser och skräddarsy innehåll till sina elever. Det blir som en pedagogisk planering, inklusive allt det material som kursen ska innehålla.

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Mer musik i din iMovie-film

Ett bekymmer när man skapar film i iMovie på iPaden är att man snabbt känner sig begränsad av det utbud av musik som erbjuds i själva appen. I appen iMovie ingår åtta stämningsskapande melodier, en till varje projekttema. Detta är trevligt för den oinvigde, men efter ett par filmer blir man snabbt trött på dem.

Det finns ett stort utbud av musik och ljudeffekter på nätet som lyder under Creative Commons-licenser, dvs de är inte skyddade av allmän upphovsrätt. De som skapat och lagt upp musiken har givit tillåtelse till spridning enligt vissa förutsättningar. En grundförutsätting om du vill ladda hem och använda cc-licensierade verk är att du alltid ska berätta vem som har skapat verket. Läs gärna mer om detta på creativecommons.se.

Det finns flera sajter som samlar musik med creative commons licens. På Jamendo.com finns tusentals låtar och Last.fm har en avdelning med musik under Creative Commons. Vill man ha ljudeffekter kan t ex FreeSound.org vara ett alternativ. Skolverkets Multimediabyrån är ju inte att förglömma, där Karl Malbert har skapat massor av musik som fritt får användas för skolbruk.

Du kommen nog inte att hitta dina favoritartister. Artister som ges ut av skivbolag finns inte att finna på dessa sidor. Men utbudet är stort och det går att söka på genrer så att du får rätt stämning till din film.

Vad man behöver är en separat app som tillåter nedladdning. Jag sökte på Free Music Download i Appstore och fick massor av träffar. Efter att ha testat ganska många fastnade jag för en app från en utvecklare som heter Alfadevs. Den har de funktioner jag ville ha och funkar bra. I princip består appen av tre saker:

  • En webbläsare
  • Ett filarkiv
  • En musikspelare

Det hela går till så här: Via webbläsaren går man till den sajt där musiken finns. Ladda ner musikfilen till appen och välj sedan att öppna den i annat program (iMovie). Musiken lägger sig snyggt och prydligt i din film. Det hela är inte speciellt svårt och finns beskrivet i en instruktionen nedan:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Factlab – gratis analysverktyg i linje med Lgr11

The Factlab.com är ett malmöbaserat företag som tar statistik från hela världen och paketerar detta på ett sätt så att det är enkelt och smidigt att ta del av, jämföra och analysera. Faktan hämtas från 130 olika statistiska databaser från olika tillförlitliga källor runt om i världen.

De är nu intresserade av att lansera detta som ett läromedel för skolan att använda i undervisningen – främst i so-ämnena, men det går säkert att hitta användning i andra ämnen också.

Som jag ser det är det ett läromedel helt i linje med läroplanen där fokus ligger på att träna förmågor som att analysera, reflektera och dra slutsatser.

Källkritisk granskning tränas också eftersom alla källor redovisas tydligt och klart.

Factlab har stora likheter med gapminder.org, där Hans Rosling i sina animerade grafer bevisar sina teser om världen och befolkningen. Men Factlab.com känns enklare och mer användbar i grundskolan.

SO-rummet, som är en fri digital lärresurs är intresserade av ett samarbete och kommer att ha en avdelning där Factlab-resurser kan publiceras, kanske även med en plats för lärare att dela med sig av sina Factlab-lektioner.

Skolverket är också intresserade av ett samarbete. Gamla pimmare känner säkert igen Multimediabyråns Lars Carlssons röst i denna rykande färska film:

Glömde jag säga att det är gratis? Sidan är helt öppen och kommer alltid att vara. För skolanpassning av sidan används projektpengar. Pengarna tjänar företaget på helt annat håll. Det finns storföretag som gärna betalar för att kunna föra in sin statistik i ett slutet Factlab för egen analys.

Följ gärna på Twitter: FactTalks

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nyheter i appen iMovie

Som recensent i Skolappar känner jag mig just nu lite drabbad av stora app-uppdateringar som kräver lite översyn av recensionerna. I och med Apples iOS7 och OSX Mavericks har det hänt mycket med både funktion och utseende.

Men missförstå mig rätt. Jag är barnsligt förtjust i uppdateringar och kastar mig över dem utan eftertanke om att kanske vänta och undvika barnsjukdomar. Jag gillar helt enkelt utveckling och blir nyfiken på förändring.

iMovie är en app som jag recenserat i Skolappar.nu och gett högsta betyg. Det är en fantastiskt bra nybörjar-app för filmredigering – ett perfekt allt-i-ett-verktyg att sätta i händerna på vilken klass som helst. Ett problem har varit att man ganska snabbt har känt sig begränsad, det har helt enkelt saknats funktioner även för en ganska ovan användare.

I version 2.0 har man gjort ett par riktigt bra förbättringar av funktionaliteten och jag har försökt att lista dem:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Startsidan:

Förutom att lista projekten du gjort finns här även Filmer (listar iPadens filmer från kamerarullen) och Bio – en plats att samla färdiga filmer för visning i iMovie.

Trailer:

  • Trailerfunktionen har fått några nya teman: Indie, Växa upp och Familj

Redigering:

  • Byt plats på Förhandsgranskningsfönstret och Mediebiblioteket genom att dra med fingret längs menyraden i skärmens övre hörn.
  • Det går att lägga bild-i-bild: ett filmklipp inuti ett annat, man kan lägga bild-vid-bild: två klipp intill varandra, samt bild-på-bild: ett klipp ovanpå ett annat. Markera klippet i mediebiblioteket och dutta på de tre punkterna.
  • Inga ”dubbeldutt” längre. Genom att markera klippet får du välmöjligheter i menyraden i botten av skärmen.
  • Spela upp i Slowmotion genom att ändra ett klipps hastighet. Kan av någon anledning bara göra klippet långsammare, inte snabbare.
  • Det går nu att zooma i videoklipp
  • Fler animerade bildövergångar. Övergångarna illustreras även med ljudeffekter.
  • Det går att duplicera klipp.
  • Temamusiken behöver inte längre ligga i bakgrunden över hela klippet. Det går att dela bakgrundsmusiken och byta till en annan melodi. Det går också att koppla loss bakgrundsmusiken och lägga i ”förgrunden” så att den kan redigeras som vilket ljudklipp som helst.
  • Det finns fler valmöjligheter för att lägga titeltext i klippet. Förutom tematexterna finns åtta animerade textremsor att välja mellan. Dessa kan placeras centrerat eller nertill.

Detta är de nyheter jag har hittat. Kanske någon där ute har hittat fler. Då vill jag gärna veta det – kommentera nedan så kompletterar jag.

Jag arbetar på en ny instruktionsfilm innan jag kan uppdatera recensionen på Skolappar. Håll till godo med detta så länge!

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Nätetik 2.0

Mentimeter

I våras hade vi ett antal fall av nätkränkningar. En tråkig verklighet som tyvärr gör sig påmind med jämna mellanrum. Vi valde, som ett led i likabehandlingsarbetet att samla alla elever till ett panelsamtal. Jag har berättat om detta i ett tidigare inlägg. Detta var ett försök att nå ut till så många elever som möjligt för att lyfta frågan till diskussion och ge dem redskap att hantera kränkningar om de drabbats.

Nu har höstterminen kommit igång igen på allvar och ask.fm hamnar återigen på tapeten. I två högstadieklasser har elever fått kränkande kommentarer. Jag och min kollega Anja har då blivit tillfrågade om vi kan komma till dessa klasser för att prata nätetik. Det gör vi gärna. Inte för att utreda specifika händelser, utan för att lyfta diskussionen om hur eleverna vistas på nätet. Och det blir bra samtal. Detta är ett ämne som engagerar och berör.

Vi la upp samtalet genom att först låta eleverna svara på sex frågor anonymt kring deras närvaro i sociala medier. Vi använde oss av verktyget mentimeter.com, ett fantastiskt enkelt redskap för snabba svar från åhörarna. Dessa svar använde vi som underlag för de diskussioner som senare följde.
Efter mentimeterundersökningarna presenterade vi en Todays Meet där vi lät eleverna diskutera kring frågan vad de skulle göra om de, eller någon kompis drabbades av nätkränkningar. Todays Meet är en gratis nättjänst där det går att lägga upp ett tillfälligt mikroflöde, ett sorts avgränsat mini-Twitter där man på max 140 tecken kan göra inlägg. Vi uppmanade eleverna att vara anonyma. Detta lite för att provocera fram de som lockas att utnyttja anonymiteten till att tramsa och inte hålla sig till ämnet. Det är nästan alltid någon som gör och det ger utmärkt underlag till diskussion kring vad man vågar göra under skydd av anonymitet.

ask.fm

ask.fm

De flesta av eleverna kunde komma med kloka förslag på hur man ska agera. Stor tilltro ges det egna nätverket av kompisar och vuxna i sin närvaro som man i första hand skulle välja att anförtro sig till. Samtalen som följer blir viktiga och lärorika för både elever och vuxna. Vi avslutade med att uppmuntra till lite anonym nätkärlek istället, via den fantastiska siten anonymnatkarlek.se där man kan skicka anonyma hyllningsmail till personer som man tycker om eller beundrar.

Efteråt bad vi de elever som inte kunnat hålla sig till ämnet i vår Todays Meet att stanna kvar i klassrummet. Det handlade inte om utskällning eller reprimander, utan om ett samtal. Stor respekt för de elever som verkligen stannade kvar och vågade stå för vad de gjort!

Publicerat i Uncategorized | Märkt , , | Lämna en kommentar

Repris i Ronneby

För ett år sedan besökte jag Learning is the Shit. Det var en fortbildning av ett helt annat slag än vad jag tidigare upplevt och när det var dags för andra upplagan var jag naturligtvis på plats. Denna gång hade jag med mig fyra kollegor och tillsammans delade vi tak, bröd och upplevelser under två intensiva dagar i vackert försommarväder.

Leraning is the shitVana trogen tänker vi försöka redovisa våra intryck med ett nytt verktyg, denna gång ska det resultera det i ett radioprogram – en podcast där vi utmanar våra journalistiska förmågor.

En försmak på detta är nedanstående korta intervju med Anna Söderberg, en av projektledarna på CELA – organisationen bakom Learning is the shit.

Stay tuned!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Berättelsen om Ture Tuna och inloggningarna

Denna lilla instruktiva berättelse har jag skrivit för att på något sätt hjälpa mina kollegor att förstå den sanslösa härva av inloggningar som drabbar anställda i Lunds kommun.

medium_808187848

photo credit: Dev.Arka via photopin cc

Ture Tuna är en 53-årig engelsklärare på Tunaskolan i Lund. Han har en MacBook som han fått av sin arbetsgivare som han använder dagligen, både i arbetet och privat hemma. I hans arbetsrum står en gammal PC som han ibland loggar in på för att betala fakturor i Raindance.

Ture har tidigare haft ett användarnamn: tutu01. Detta upphör att gälla i sommar. För ett halvår sedan fick han ett nytt användarnamn (BK5) för att logga in på skolans PC. Det består av sex siffror: 012345

Ture har ett grundlösenord som han fått av kommunen. Med det loggade han in på PC:n första gången. Det består också av sex siffror: 778899 Han har bytt lösenord några gånger, men det går alltid att återställa till grundlösenordet.

Innan sommarsemestern tar Ture reda på några saker, som han skriver på en lapp och lägger i sin väska:

  • Han testar att logga in på en PC på skolan. Han använder då sitt användarnamn 012345 och ett lösenord som han bytt till för länge sedan: turehar1katt
  • Hans kollega Martina Mårtensson kom inte alls ihåg sitt lösenord till PC:n. Då tipsade Ture henne att ringa Servicedesk (5019) och be om ett nytt lösenord.
  • Han tar också reda på sitt grundlösenord. Eftersom han har glömt det kontaktar han expeditionen eller IKT-pedagogen som kan ta reda på det.

Sedan tar han ett välförtjänt sommarlov!

E-posten

Under sommaren får Ture ett infall att kolla sin mail från hängmattan. Han öppnar sin Mac och klickar igång Mailprogrammet (Frimärket). Han märker då att det inte fungerar – den frågar efter lösenordet till mailkontot. Han testar då att skriva in lösenordet han använde för att logga in till skolans PC: turehar1katt. Det fungerar.

Ture inser att kommunen nu har gått över till Office365 istället och blir nyfiken. Han öppnar Safari och skriver in adressen outlook.com/utb.lund.se

I inloggningsrutan skriver han in samma inloggningsuppgifter som till skolans PC:

  • användarnamn: 012345
  • lösenord: turehar1katt

Han kommer in och börjar utforska nyheterna i Office365. Hans epost-adress är dock samma som tidigare: tutu01@utb.lund.se eller ture.tuna@utb.lund.se. Båda adresserna funkar ju!

It’s Learning

Augusti kommer och strax innan sommarlovet slutar vill Ture gå in på It’s Learning för att kontrollera om det finns någon ny information om uppstartsdagarna. Han märker att han inte kan logga in på It’s Learning trots att han fyller i sina uppgifter rätt. Han drar sig till minnes någon information från juni månad och letar upp en komihåg-lapp i sin väska. Där står det att den 5:e augusti återställdes alla användarnamn och lösenord – både för lärare och elever.

Han testar då att logga in med sitt nya användarnamn och sitt grundlösenord:

  • användarnamn: 012345
  • grundlösenord: 778899

Han kommer in och läser att den minsann är internat de första dagarna!

Trådlöst nät (Wifi)

När Ture kommer till skolan första dagen märker han att han inte kommer åt nätet på sin MacBook som han brukar. Han minns då att användarnamnet även där skulle ändras.

När rutan med inloggning till LND_Elev1-1 dyker upp använder han inloggningsuppgifterna till PC:n.

  • användarnamn: 012345
  • lösenord: turehar1katt

Nu fungerar nätet och Ture kan komma åt sin mail och informationen på It’s Learning.

Han suckar lite och börjar lägga upp planeringen inför ett spännande läsår!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Taggad på nätet

Under våren har det förekommit några fall av nätkränkningar bland eleverna på Tunaskolan. Framför allt har det varit sajten ask.fm som varit arenan för dessa otrevligheter. Skolan har ju naturligtvis en likabehandlingsplan som träder i kraft när någon utsätts för kränkningar, men eftersom detta skedde digitalt landade det i knät på mig. Frågorna blir av teknisk art. Kan man ta reda på vem som skrivit? Går det att spåra inlägg som någon skrivit på nätet?

Panelsamtal

Det visar sig ganska knepigt. Här måste rättsapparaten kliva in. Om händelsen polisanmäls ökar möjligheterna att leta upp IP-adresser eller MAC-adresser.

Då är det istället viktigt att skolan agerar förebyggande och arbetar med värdegrundsfrågorna. Det är det som är vårt uppdrag – inte att agera poliser.

Frågan var då hur man når 300 elever från åk 6-9? Hur kan man lyfta frågan för många samtidigt som det känns relevant och eleverna känner delaktighet? Att ha storföreläsning känns inte som rätt sätt att få engagemang. Och vem skulle föreläsa? Polisen? Rektor? Jag?

Resultatet blev istället ett panelsamtal med representanter från flera olika kategorier. Polis, psykolog och naturligtvis elever satt på scen och svarade på frågor som ställdes av två moderatorer. Det var en kombination av frågor som förberetts i förväg, men även frågor direkt från publiken. Vi hade öppnat en kanal för frågeställningar – ett webbformulär där eleverna fritt kunde ställa frågor som vidarebefordrades till panelen av moderatorerna.

Samtalet pågick i 45 minuter och efter det gick eleverna med sina mentorer till klassrummet och fortsatte diskussionen i 30 minuter. Vi hade förberett ett antal diskussionsfrågor som stöd.

Personligen kändes det viktigt att inte stämningen blev allt för negativ. Det gäller att se saker i sitt rätta perspektiv. Visst förekommer det nätmobbing och andra tråkigheter, men som motpol kan man lyfta massvis med exempel på motsatsen, hur nätet används som kanal för att stärka och uppmuntra varandra. Därför inledde jag samtalet med en kort introduktion där näthatet sattes i relation till #nätkärlek som är en stark motreaktion till  senaste halvårets medialt uppmärksammade händelser (t ex Instagramupploppen och näthatsinläggen i samband med Uppdrag granskning). Men även Gilla-kulturen och Dela-med-sig-kulturen är exempel på hur man använder nätet för att stärka och uppmuntra varandra. Elza Dunkels har varit en stor inspirationskälla i detta.

Resultatet blev bra, panelen skötte sig utmärkt och eleverna var engagerade. Nästa gång vi gör det ska vi tänka på att ta upp fler frågor från publiken, det var lite svårt att hinna med alla. Vi ska dessutom förlänga tiden i klassrummen, 30 minuter blev lite kort. Vi har dock försökt att svara på alla frågor som kom upp via den blogg som vi skapade till detta tillfälle. http://taggad.moobis.se

Intresset från andra skolor har varit ganska stort i samband med att jag presenterade vår idé på ett skolledarforum för rektorerna i kommunen. Jag delar gladeligen med mig av våra erfarenheter om någon vill kopiera vårt upplägg. Sharing is caring! ❤

Publicerat i Uncategorized | Märkt , , | Lämna en kommentar

Ny talboksspelare ersätter Daisyreader

Idag är det klart att MTM (Myndigheten för tillgängliga medier) är på gång med en app som ska ersätta Daisyreader. Appen kommer att heta Legimus och finns redan i en version där böckerna är sökbara, men utan möjlighet att kunna lyssna. http://www.legimus.se/200586/upphandling-av-ny-app-avslutad

https://itunes.apple.com/se/app/legimus/id479854754?mt=8

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar