Möten som inspirerar

Förra veckans inspirationskick var Edcamp och denna vecka var det olika MEETS som gällde!
Kommande vecka ska jag till Kista och SETT!

UNIK-MEET
Unikum är det system Lunds kommun valt för allt arbete med bedömning och IUP/utvecklingssamtal. De försöker skapa ett verktyg som ska underlätta för lärare, elever och föräldrar att arbeta för att tydliggöra elevens lärandeprocess. I torsdags var jag inbjuden till UNIK-MEET, en träff för pedagoger och skolledare från södra Sverige som arbetar med Unikum i vardagen. Vi delades in i grupper och fick fritt diskutera våra erfarenheter kring arbetet. Två skolledare berättade också om sitt arbete med att implementera unikum på skolan bland annat Viveca Dahl från Fäladsgården i Lund. Hon berättade om hur deras lärandemodell ser ut, med formativ bedömning, öppna uppdrag och digitala läromedel och där Unikum ingår som en kugge i arbetet.
Unikum känns som ett företag där avståndet mellan användare och utvecklare är kort. De är inlyssnande och gör ofta uppdateringar med förbättringar, ofta bara med någon månads mellanrum. Speciellt bra kändes det att sitta i samma grupp som en av systemutvecklarna. Det var lite som att ha jultomten på besök, det var bara att önska!
Tyvärr var jag tvungen att avbryta mitt besök i Helsingborg, fler meets var att vänta denna dag.
TEACHMEET SYD Kristianstad
14.30 lämnade vi Helsingborg med riktning Kristianstad. Det var nämligen dags för Teachmeet Syd, den tredje i ordningen. Läs mer om Teachmeet i ett inlägg från i höstas. Jag var anmäld som talare även denna gång och angelägen om att komma i tid till starten klockan 16.00. Planen var att göra en film på en iPad under min föreläsning. Filmen skulle handla om dagens Teachmeet, ett sätt att illustrera hur lätt det kan vara att dokumentera sitt lärande med hjälp av bild, tal och ljud. Jag insåg dock att sju minuter inte är så mycket tid, så under bilresan från Helsingborg gjorde jag som tv-kockarna brukar göra, jag förberedde mig lite i förväg. Filmen skulle illustrera min dag med Unik-meet i Helsingborg och Teachmeet i Kristianstad. 15.59 kom vi innanför dörrarna och jag tog några snabba bilder och någon liten filmsnutt medan vi gick och satte oss i aulan. ”Bara jag inte blir först” sa jag till en kollega. Men när tombolan dragits blev det naturligtvis jag som fick gå upp först. Och det gick ju det med. Vi fick se många spännande presentationer. Det var bland annat Storyline, formulär i Google docs, eTwinning, Geocaching, bloggar och green screen.
Min presentation ligger här: Teachmeet Syd Kristianstad by Olle Strömbeck on Prezi. Filmningen av hela Teachmeet (ljudet är dåligt) finns här: http://bambuser.com/channel/teachmeetsyd
TEACHMEET TUNA
Veckan toppades på fredagen med ett lokalt Teachmeet på Tunaskolan. Denna gång var det jag och min kollega Anja som var arrangörer och vi hade lyckats övertyga tretton kollegor att ställa upp och bjuda på exempel på hur de använt digitala redskap i sin undervisning. Tanken på ett lokalt Teachmeet har vuxit fram sedan i höstas och under BETT-resan bestämde vi oss för att det skulle bli av. Vårt främsta orosmoln, att ingen skulle våga ställa upp kom ju verkligen på skam. Vi hade ett fullspäckat program under två timmar. Det var en imponerande bredd, från förskoleklass till högstadium. Det kändes otroligt bra att kunna presentera så engagerade och duktiga kollegor. Genom att visa upp exempel från vår verksamhet får vi en bättre inblick i vad vi gör och vi skapar en samhörighet på skolområdet. Det kändes verkligen som en succé som vi måste göra om.
TODAYS MEET
Många Meets har det blivit och det vore synd att inte nämna den utmärkta tjänsten Todays Meet, som ju faktiskt varit central under veckan. Todays Meet är ett sätt för åhörarna att ställa frågor eller kommentera under föreläsningen utan att störa. Genom att det skapats en unik todays-meet-adress kan alla som vill gå in på sidan och följa med i diskussionen. Det är ett mini-twitter där man är begränsad till 140 tecken, men där forumet är begränsat. Flera skolor har provat att använda det under klassråden. Eleverna skriver frågor och kommentarer och de som är lite blyga får möjlighet att uttrycka sig. Vid Teachmeet ligger en skärm uppe som visar flödet från Todays Meet. Fast vid skolans egna Teachmeet valde vi att inte ha det synligt.
Här finns Ugglemammans instruktionsfilm till hur Todays meet fungerar:
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar